Sebelum start, mari aku bagi kata-kata semangat dengan kamu semua:

Travel used to be one of the luxury things to do in life. So, people don't really look for it as it will involve such a great expenses. But, sad no more, everyone can afford going places, it just needs some experience or at least hardworking enough to read people's experience and to be insipred. Just a little skills needed to be able to save while traveling! I hope this post will inspire all of you to take a further step to change your life and.. start to experience one of the greatest things to do in life. Nah, hopefully this post will inspire you to experience the world!.
Honestly, It's an honour for mammiapappia to be read by you. 


* * * * * * * * * * * * * * *


Hai semua, aku rasa baik aku cerita pasal bajet dan tips dahulu before nak proceed dengan itinerari semua. Memandangkan, ramai dah pm dan dm aku kat insta dan facebook, so aku rasa adalah molek aku teruskan dengan post ini. Aku rasa memang sesuai untuk trip bajet. Serius lah, aku still tak boleh move on dengan trip aku g Jepun ni, mungkin sebab aku travel dengan kawan-kawan dan semua satu kepala pulak tu. Banyak benda baru yang kami belajar, memang jadi memori sampai bila-bila. Nah, sepanjang aku kat sini, inilah bajet dan benda yang aku boleh simpulkan.

Take note: 
CURRENCY RATE: 1000 yen bersamaan ~RM39.00
(Based on currency exchange January, 2017)


BAJET

First thing first, setiap orang ada bajet tersendiri kan. Ada yang suka travel secara mewah, ada yang bajet, ada yang saja mao cari pengalaman dan macam-macam la tujuan anda anda semua untuk travel.  Nahsejujurnyawaktu aku mula-mula travel tanpa family aku lebih prefer untuk travel secara selesamaklumlah tiada family, at least hotel boleh provide makanan, transport dan semua basic necessities untuk berjalan-jalan. Tapi, semakin aku matang ni, semakin aku rasa travel dengan mode begitu memanglah membuang duit haha, tapi still, kita kenalah mementingkan mode yang selesa gitu. Contohnya, tempat tinggal kena selesa okay dan kena cukup makanlah. So, total bajet untuk pergi ke Tokyo ialah RM3156 untuk 8 malam! (tidak termasuk shopping dan tiket return from Sabah to KL, dan hotel di KL)

TRANSPORT

Untuk transport, aku start kira dari KL ja, flight dari tawau semua tu aku tak kira okay. So, untuk flight ticket termasuk bagasi dan makanan ialah RM1210. (Bagasi tu aku dah bahagi dua dengan kawan aku, so jimat sikit).

Sampai ja kat Haneda Airport, pengangkutan untuk ke tempat tinggal menaiki taxi, ialah 9950 yen (RM388). Pakcik Taxi tu ada bagi diskaun 100 yen. Perlu di ingat, dari Haneda Airport ni, ada fix fare untuk pergi ke tempat tinggal. Mungkin dah rules dan regulation dia macam tu kan. Tapi, kalau dari tempat lain dan untuk ke airport maybe mahal sikit. Sebabwaktu kami naik taxi tu, driver tu guna meter jugakBacaan kat meter tu menunjukkan 12, 900 yen. Waktu tu aku dah cuak dah. Tapi dalam hati aku, takpela, sebab mungkin kami naik Alphard, so maybe lah dia mahal. Sampai ja kat tempat kediaman kami akuterus tanyais this the price? or the one that we discussed at the airport?.

Kemudiandia pon cakap ikut fix price. Lagi satu, korang janganlah tertipu dengan conversation English kami tu, sebab dia tak tahu pon cakap English. Perbualan kami ibarat katak dengan ayam. Last-last, aku bawak dia cakap Melayu, sebab sama ja pon. Aku cakap English dia tak faham, cakap Malay pon dia tak faham. Haha. Tapi baguslah uncle taxi ni, dia  tolong cari tempat tinggal kami tu sampai jumpa. Lepas tu, dia cakap kat aku 'Cotte Motte". aku tak tahu lah, ejaan dia tu betul atau tak, tapi bunyi macam tu gak lah, waktu aku tengok anime dulu, aku pon selalu gak dengar perkataan cotte motte ni. Hahah. Lepas tu, aku pon jawablah. DAIJOBOU DAIJOBOU. Tak tahulah betul ke tak ejaan aku tu, tapi yang pasti. Tu je lah favorite word aku kat sana, walaupon makcik langgar aku sekalipon, dan hati aku tengah bernanah dan terluka dek perbuatannya, aku akan cakap, DAIJOBOU DAIJOBOU (takpe..takpe..). Padahal, aku nak je marah, sebab lack of vocab, so terpaksa lah cakap Daijobou. So, anak anak, tuntutlah ilmu yaHaha.

Dekat airport tukami beli SUICA Card, tu macam touch and go jugak lah. So, aku topup mula-mula ialah 5000 yen, lepas tu, tambah lagi, 1000 Yen. So, total untuk Suica Card ialah 6000 yen (RM234). Suica card ni boleh guna untuk macam-macam. Boleh digunakan untuk naik bas, untuk beli benda kat conveniece stores, kat vending machine, naik monorel, naik JR pass, pendek cerita, semua boleh guna dengan Suica card ni.

So total untuk transport:

Flight ke Tokyo: RM1210
Taxi (fixed fare) : 9950 yen/RM388
Suica card (Boleh guna untuk train, bas etc etc): 6000 yen/RM234

Total: ~ RM1832

TEMPAT TINGGAL

Okay, ladies and gentlemen, ini ialah pertama kaliaku menggunakan aplikasi AirBnB untuk pergi travel. First impression memang da bomb!. Sebab ini ialah pertama kali travel ramai-ramai dengan kawan-kawan, so memang best lah dan sangat happening. Kami tinggal di kawasan Kita-Ku. Tempat tinggal kami tu memang best sangat-sangat. Dahla cute, comel gitu, rasa macam masuk kat taman permainan ja waktu tinggal kat sini. Tapi serius, kami tak pernah pon jumpa host dia, masuk macam tu je, keluar macam tu jugaklah. So, kami tinggal selama 7 malam kat rumah ni. Total untuk 7 malam tu ialah RM1174. Termasuk tax dan charge semua. So, dia provide room khas untuk 4 orang dan kami owns everything dekat tempat tu. So, memang ibaratnyakami rent the whole kawasan tu, dari tingkat  2 ke tingkat 3, dari dapur ke toilet ke roof top. Semua tu kami rent dengan harga yang tersangat-sangat murah. Sejujurnyaberbandinng Booking.com, AirBnB adalah lebih sesuai kalau kita travel in a group. Kalau travel berdua dan solo je, better pergi stay kat hotel la kan. So, untuk kami berempat, harga RM1174 tu adalah tersangat-sangat sangat sangat cheaper!. Sebab bila bahagi dengan 4, setiap orang hanya bayar RM295 sahaja untuk 7 malam.

Total: ~ RM1174 (seorang RM295)



MAKANAN

So, untuk makanan ni, kami bawak satu beg dari rumah. Bayangkan, bagasi besar tu kami bawak pergi Jepun. Selain ituada jugaklah makanan yang kami makan kat luar dan sudah semestinya membeli Onigiri yang 110-170 yen itu dan makanan-makanan yang sedap di makan, I will tell you guys in a different post about foods and snacks yang kami dah makan kat Japan aritu. Will do, on a different blogpostUntuk makanan, setiap orang ada bajet untuk makanan masing-masing kantapi untuk sayabajet makanan yang saya makan, ialah 10000 yen (more or less, some amounts are unquantifiedtermasuk snacking and all.
00
Ada 3 restoran yang kami dah pergi dan beberapa tempat makan yang rasanya korang boleh makan. Klik SINI untuk baca dengan lebih lanjut mengenai tempat makan dan makanan-makanan yang boleh dimakan.

Total: 10000 yen ~ rm390 ( Ini adalah anggaran kasar)

So, total untuk bajet ialah :

Makanan: 10000yen ~ RMRM390
Tempat tinggal: RM295
Pengangkutan: RM1832

TOTAL: RM2517

So, guys ini ialah bajet kasar untuk perbelanjaan di sana, tidak termasuk shopping-shopping sebab shopping dan semua benda tu boleh controlkan, yang ini ialah benda-benda basic yang korang perlu tahu.

So, lets move kepada tips-tips waktu di Jepun.

ATTRACTION PLACES

Okay, so kat Tokyo ni, banyak attraction places yang korang boleh pergi, ada Disneyland, ada DisneySea dan waktu aku pergi ke ni, aku just pergi ke DisneySea sahaja, sebab masa dan faktor kos. Selain itu, DisneySea adalah satu-satunya di dunia. So, why not, kita tak pergi sini kan? Disneyland tu ada dekat 6 buah negara lagi. Sedangkan DisneySea ada kat Tokyo sahaja!. So, grab the chance!. Klik SINI untuk post mengenai DisneySea.

Selain ituuntuk waktu winter nikami main sledding kat Fujiten Snow Resort dan tengok pemandangan Mt Fuji dari Lake Kawaguchiko. Klik SINI untuk post mengenai ini.

So, total untuk attraction places yang kami dah ikut ni ialahsatu orang kena bayar 7400 yen (RM288.60)  untuk DisneySea dan 8800 yen (RM343.20, termasuk tax- RM350) untuk Country Side Day Tour.

Total untuk attraction places:
DisneySea: 7400yen (RM288.60)
CountrySide Day Tour: 8800yen (RM350 included tax)
TOTAL: RM639


TOTAL EXPENSES: 
Makanan : RM390
Transport: RM1832
Accomodation: RM295
Attraction places: RM 639

Total Expenses for 8 nights: RM 3156

Thank you for reading. 

* * * * 

Sila klik sini ya untuk baca post-post seterusnya